31 مارس 2022- یک نوع ترکیب موجود در باکتریهای روده، ویروس‌های خفته را در میکروب‌های دیگر فعال می‌کند، مکانیسمی که می‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر چگونگی توسعه سرطان کمک کند.

تحقیقات جدید نشان داده است که وقتی ترکیبی به نام کولی‌باکتین وارد باکتری‌های مجاور که حامل ویروس‌های خفته هستند، می‌شود، به DNA آنها آسیب وارد کرده و به نوبه خود ویروس‌ها را فعال می‌کند.

دکتر امیلی بالسکوس، محقق موسسه پزشکی هاوارد هیوز، رهبر این تحقیق گفت: کولی‌باکتین، مستقیماً ارگانیسم‌های هدف را از بین نمی‌برد، این همان چیزی است که ما معمولاً درباره سموم باکتریایی در جوامع میکروبی فکر می‌کنیم.کلید پیشگیری از سرطان ممکن است درک اثرات کولی­باکتین بر جامعه میکروبی و نحوه کنترل تولید آن باشد.

دانشمندان قبلاً دریافته بودند که کولی­باکتین می تواند بر سلول های انسان تأثیر بگذارد و آسیب بهDNA می تواند منجر به سرطان روده بزرگ شود. دکتر بالسکوس، که به مدت 10 سال در مورد این ترکیب تحقیق کرده است، می خواست در مورد این ارتباط بیشتر بداند.

آزمایشگاه او تصمیم گرفت تا بررسی کند که آیا یک رابط ثالث - ویروس های آلوده کننده ی باکتریها - می تواند نقشی در ورود کولی­باکتین به سلول های باکتریایی و آسیب رساندن به DNA آنها داشته باشد یا خیر.

یافته‌های این تیم نشان داد که سرطان می‌تواند یک آسیب جانبی ناشی از رفتارهای سایر باکتری‌های تولیدکننده کولی‌باکتین باشد، دکتر بالسکوس می‌گوید: ما همیشه مشکوک بودیم که باکتری‌ها این سم را می‌سازند تا باکتری‌های دیگر را به نوعی هدف قرار دهند. از منظر تکاملی منطقی نبود که آنها آن را برای هدف قرار دادن سلول های انسانی تولید کنند.

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/mar/effects-of-chemical-dark-matter-found-in-gut-bacteria-could-aid-understanding-of-cancer-development.html